marți, 11 august 2009

Interesul cetatenesc

u sunt un admirator al cetateanului de pe internet, dar, intr-o tara cu ministri incompetenti, acesta trebuie, de la caz la caz, valorizat. Este cazul protestelor, provocate de inchiderea iminenta a liniei feroviare Gara de Nord - Otopeni, pentru pretinsa nerentabilitate, in ciuda faptului ca, spre deosebire de sosea, ea este nepoluanta.

Argumentul ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, nu sta in picioare. In lumea intreaga exista linii ferate nerentabile, pe care nimeni nu se gandeste sa le inchida; colegii straini ai domnului Berceanu se arata rabdatori, asteptand, un timp, ca investitorii sa investeasca, stimulati fiind de o buna
infrastructura feroviara. Ceea ce planuieste domnul Berceanu in prezent - inchiderea liniei - este, pana una, alta, antieconomic si potrivnic interesului general; domnia-sa alunga eventualii investitori.
Este bine, deci, ca un val de proteste din partea a ceea ce se numeste "talpa tarii" se afla azi pe Internet! Mai ales ca erori similare sunt "pe teava" Guvernului. O alta eroare majora ar fi inchiderea liniei ferate Pitesti - Curtea de Arges, o crima in raport cu istoria tarii. Il supara pe ministrul Transporturilor faptul ca un bilet pe traseul Gara de Nord - Bucuresti - Triaj - Chitila - Mogosoaia - Balotesti costa numai sase lei, ceea ce nu convine mafiei taximetristilor, speculanti celebri, chiar in lumea turistilor cu parale multe?
Imi amintesc, in acest context, pe fostul ministru liberal al Transporturilor, Ludovic Orban, si pe liberalul democrat Videanu, pe atunci primar general al Capitalei, argumentand pe tema necesitatii unei legaturi feroviare Bucuresti - Otopeni. Asta inainte de alegerile locale. Acum, s-a schimbat placa? Numai dezavantaje, de pe urma ei. O prima observatie. Pentru a se trage concluzia ca legatura feroviara la care ma refer e nerentabila, trebuie sa existe o sincronizare intre mersul trenurilor si cursele de avioane. Ea lipseste. Pasagerii avioanelor, coborati la Otopeni, bajbaie in cautarea trenului si, negasindu-l, isi blesteama zilele, discreditand o idee buna, dar sabotata. Ce face, insa, prim-ministrul Boc, seful direct al domnului Berceanu? Ce face presedintele Basescu, altminteri gata sa intervina in treburile Guvernului? Cazul nu-i unic. E vorba sa fie inchise, in viitor, mai multe linii feroviare locale, de pilda linia Pitesti - Curtea de Arges, interesul ei istoric - turistic nu mai trebuie subliniat.
SA nu Stie ministrul Berceanu, din experienta lui internationala, ca o linie ferata nu trebuie sa fie imediat rentabila? Ca in intreaga lume exista si linii nerentabile, subventionate, inclusiv in Germania, de unde scriu aceste randuri? Numeroase produse
industriale sunt, initial, nerentabile si devin cu timpul. Si, mai presus de toate, o intrebare: de ce a fost construita atunci linia Gara de Nord - Otopeni, fara un studiu prealabil de fezabilitate (rentabilitate)? Sa fie, deci, adevarat totusi ca mafia transporturilor actioneaza mana in mana cu conducerea aeroportului Baneasa? In acest caz, ea trebuie oprita, iar cei vinovati, inclusiv ministrii, pedepsiti.
Interesul cetatenesc

Niciun comentariu: