miercuri, 29 aprilie 2009

Elevii claselor I-IV, obligati sa cumpere manualele gratuite

La inceputul noului an scolar, parintii au fost nevoiti sa scoata bani din buzunar pentru a achita manualele copiilor, oferite gratuit de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii. Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti nu stie cum a fost posibila o astfel de intamplare. Un caz nefericit s-a petrecut la Scoala Nr. 97.

Elevii claselor I-X , invatamant obligatoriu, potrivit legislatiei in vigoare, primesc gratuit toate manualele scolare, mai putin materialele auxiliare, precum culegeri sau caietele speciale. Aceasta regula insa nu este respecatata peste tot, fiind incalcate cu buna-stiinta reglementarile legislative. La Scoala Generala Nr. 97 din sectorul 4 al Capitalei, toti elevii claselor I-IV au fost obligati de catre invatatoare sa-si plateasca manualele puse pe banci, inca din prima zi de scoala. Este vorba despre manualele de Limba romana, Matematica si Cunoasterea mediului, manuale pentru care parintii au platit aproximativ 54 de lei (Matematica -17 lei, Limba romana - 16,5 lei, Cunoasterea mediului - 17 lei). “In prima zi de scoala, copilul a venit acasa cu un biletel pe care erau trecute preturile manualelor. Stiam ca sunt gratuite, dar am crezut ca s-a schimbat ceva si nu m-am mai gandit de ce trebuie sa le platesc. Dupa cateva zile , am inceput sa ajut copilul sa isi faca lectiile, iar cand am deschis cartea, am observat ca pe prima pagina scrie ca acest manual apartine Ministerului Educatiei si Cercetarii si se distribuie gratuit elevilor, desi eu il platisem. La numai cateva zile de la plata cartilor, mi s-au cerut bani pentru zugravirea clasei de catre comitetul de parinti si iar nu am inteles de ce nu s-a zugravit in vacanta
sau de ce trebuie sa platesc eu. Copiii astia nu au nici o facilitate, nici o gratuitate, se pare, si totusi primele 10 clase sunt obligatorii pe banii mei”, ne-a declarat R.P., parintele unui elev de clasa a II-a al Scolii Generale Nr. 97. Referitor la sesizarile mai multor parinti, directorul unitatii de invatamant, Damian Tudora, ne-a confirmat ca, neprimind manuale de la Ministerul Educatiei, copiii au fost obligati sa le achite la valoarea
de piata. “Am primit doar 37 de exemplare din fiecare materie, desi noi am facut comanda
integrala, constand in 130 de manuale din fiecare materie. La fel s-a intamplat si in anii trecuti, asa ca elevii nu au mai avut din anii anteriori de returnat manuale si nici noi nu am mai avut ce sa le dam copiilor la inceputul acestui an.
Problema a aparut in momentul in care fosta conducere a scolii, primind in fiecare an manuale in proportie de 100%, nu le-a mai cerut elevilor inapoi, asteptandu-se ca si acum sa primim toate manualele, lucru care nu s-a mai petrecut. Nu puteam face discriminari, sa dam doar catorva elevi manuale gratuite si celorlalti sa le cerem bani. Probabil, cu aceeasi situatie s-au confruntat si alte scoli, nu numai la noi e o problema. Invatatorii nu au nici o vina, dupa parerea mea, trebuiau sa isi faca treaba si nu aveau dupa ce sa predea, asa ca au cumparat manualele”, ne-a precizat Tudora Damian , directorul scolii.

Elevii primesc carti noi la toate disciplinele in clasa I
Robertina Oprea, invatatoare la clasa a II-a, ne-a confirmat spusele directoarei: “Anul acesta am primit 6 manuale din fiecare materie pentru o clasa de 25 de elevi. Nu mi-au ajuns nici macar sa dau cate un manual fiecarui copil. Noi nu avem nici manuale vechi, deoarece la clasa a III-a, cu seria trecuta, am procedat la fel. Eu nu vad nici rolul manualelor alternative, atat timp
cat nu pot sa imi aleg ce manual este potrivit cel mai bine clasei mele. Eu il cer, dar nu primesc nimic, nu pot cumpara unul si apoi sa il trag la xerox. Am instiintat parintii, inca de la sfarsitul anului trecut, ca s-ar putea sa cumparam manualele, banuind ca si anul acesta ne vom confrunta cu aceeasi problema”. Purtatorul de cuvant de la Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, Marian Banu, ne-a declarat: “Noi am dat un set de 37 de manuale la toate disciplinele. Problema este cum au fost impartite deoarece, conform datelor pe care le avem, cel putin 7 seturi de manuale trebuiau sa fie la fiecare clasa. Restul de manuale se redistribuie de la un an scolar la celalalt, manualele noi revenind elevilor doar in proportie de 20%. Conteaza cate au preluat din anii trecuti, in functie de aceste date noi inaintam comanda la edituri. S-a produs
o ruptura undeva, nu li s-a mai cerut elevilor sa returneze manualele si astfel au ajuns in situatia asta. Noi distribuim manuale noi in proportie de 100% doar la clasa I, sau in cazul schimbarii programei scolare, restul se retiparesc si sunt completate cu cele returnate de elevii din anii precedenti. Nu ne-am mai confruntat cu astfel de probleme in alte scoli, este pentru prima oara cand se intampla asa ceva, dupa informatiile noastre.”

Niciun comentariu: