sâmbătă, 24 ianuarie 2009

Bronzarea artificiala - avantaje si dezavantaje. Mai multe optiuni pentru o piele aramie

Daca in trecut o piele alba, nearsa de soare, facea dovada clasei unei persoane, in prezent, ca sa fii in ton cu moda, trebuie sa ai o piele ciocolatie, bronzata uniform, acesta fiind un etalon al frumusetii.

Insa atentionarile medicilor privind pericolul radiatiilor UV, fie naturale, fie artificiale, sunt din ce in ce mai dese, motiv pentru care cosmetica a fost nevoita sa gaseasca alternative pentru obtinerea unui bronz sanatos. Astfel, in conditiile in care tot mai multe persoane recurg, pentru colorarea pielii, la sedinte la solar, creme autobronzante, sau pulverizare cu solutie DHA, pe baza de zahar, industria bronzatului artificial este una aflata in plin avant. Totusi, oamenii nu trebuie sa uite ca fiecare dintre aceste metode atificiale are avantajele si dezavantajele ei.

Bronzarea la solar implica iradiere
Avantaje:
Bronzul obtinut la aparatele de bronzare este mai placut decât la soarele arzator, si mai sigur. De asemenea, solarul permite o expunere completa, care va duce la un bronz mai uniform, mai auriu, care rezista mai mult in timp.
Dezavantaje:
In cazul in care pielea este foarte sensibila, cu foarte multe alunite, nu este tocmai indicat sa apelam la solar, chiar daca sunt folosite creme speciale. Pe de alta parte, persoanele cu tenul deschis se bronzeaza destul de greu, fiind necesare cel putin 10 sedinte de 15 minute fiecare, iar costurile sunt destul de ridicate.

Autobronzantele, tot mai utilizate
Avantaje:
Cu ajutorul acestor creme, bronzul poate fi obtinut foarte usor, in scurt timp, chiar acasa. Cremele autobronzante nu provoaca arsuri ale pielii si nu dau alergii.
Dezavantaje:
Cel mai mare neajuns este faptul ca bronzarea nu va fi uniforma, mai ales daca lotiunea nu este bine intinsa sau este folosita in exces pe unele portiuni. In plus, bronzul nu este rezistent, dupa cateva dusuri incepe sa dispara, mai mult in anumite locuri, mai putin in altele, iar pielea capata un aspect inestetic. Persoanele care le utilizeaza trebuie sa evite hainele foarte deschise la culoare dupa aplicarea cremelor autobronzante, intrucat acestea se pot murdari.

Bronzul cu zahar tine doar o saptamana
Avantaje:
DHA este un zahar incolor care interactioneaza cu aminoacizii din stratul de suprafata al pielii, determinand schimbarea culorii acesteia. Cu ajutorul solutiei pe baza de DHA se poate obtine un bronz uniform, rapid (procedeul de bronzare dureaza doar 10 minute, fiind necesara doar o sedinta), sanatos si durabil, aproape identic cu bronzul natural. Procedeul este cat se poate de simplu: cu ajutorul unui pistol se pulverizeaza pe piele solutia pe baza de zahar. Aceasta actioneaza asupra pielii asemanator razelor ultraviolete: in momentul in care ajunge pe epiderma aceasta se coloreaza imediat. Solutia nu usuca tegumentele si nu prezinta riscuri cancerigene. Primele rezultate sunt vizibile dupa doar cateva minute si se accentueaza in urmatoarele 4 ore. Procedeul nu are contraindicatii: de acest mod de pigmentare a pielii pot beneficia fara nici un risc persoanele cu pielea foarte dechisa, care se inrosesc la soare, femeile insarcinate, sau persoanele care doresc sa-si mentina bronzul pentru o perioada de timp mai indelungata.
Dezavantaje:
Bronzul nu rezista decat o saptamana, iar apoi este nevoie de o noua sedinta, care este destul de costisitoare. Ca si in cazul autobronzantelor, pot aparea pete inestetice, datorita exfolierii pielii inainte de aplicarea solutiei de bronzare.

Medicament pentru accelerarea bronzului
Cea mai revolutionara metoda de bronzat artificial este un medicament care grabeste procesul de pigmentare a pielii expuse la soare. Medicamentul, numit Melanotan-1 (MT-1), este o versiune sintetica a hormonului care stimuleaza secretarea melaninei – pigmentul responsabil de aspectul bronzat al pielii. Acesta a fost descoperit de cercetatorii americani de la Universitatea din Arizona. In urma testelor efectuate pe voluntari, s-a observat ca persoanele carora li s-a administrat tratamentul s-au bronzat de doua ori mai repede, iar bronzul a tinut cu trei saptamani mai mult decat de obicei. Deocamdata, testele sunt inca la inceput, insa odata intrat pe piata, medicamentul ar putea pune in umbra saloanele de bronzat, cu atat mai mult cu cat diminueaza riscul de cancer. Cercetatorii sustin ca medicamentul este sigur daca este combinat cu expuneri scurte la soare sau la solar, iar un tratament mai lung de o luna nu produce efecte adverse. Insa, cel mai mare beneficiu al MT-1 ar putea fi prevenirea cancerului de piele. Melanina protejeaza pielea de efectele nocive ale razelor ultraviolete, care modifica ADN-ul epidermei si cauzeaza cancerul.

Romanii cheltuiesc enorm pe cosmetice, dar nu si pe produsele de protectie solara
Dupa o perioada de dezvoltare lenta, în care miscarile principalilor jucatori au fost discrete, piata produselor de protectie solara devine tot mai dinamica, sperând astfel sa recupereze distanta fata de pietele din strainatate. Din acest motiv, ofertele producatorilor sunt din ce în ce mai atragatoare si mai variate, încercând sa raspunda cerintelor consumatorilor. Si companiile românesti s-au adaptat acestei tendinte de modernizare, cu atât mai mult cu cât concurenta dintre jucatorii de renume si producatorii autohtoni este din ce în ce mai acerba. În acest moment nu exista informatii certe, dintr-o sursa independenta, cu privire la valoarea totala a pietei românesti de produse de protectie solara si a pietei de produse autobronzante. Ceea ce se poate spune cu siguranta este ca, în continuare, consumul de astfel de produse ramâne mic, chiar si în comparatie cu alte tari din regiunea est-europeana, sustin în unanimitate producatorii autohtoni. Avand in vedere sezonalitatea acestor tipuri de produse, întregul proces de promovare devine unul foarte specific. De aceea, producatorii opteza pentru organizarea unor actiuni speciale de promovare în cele mai importante locuri de consum ale produselor, cum ar fi litoralul românesc si strandurile. Însa nu este neglijata nici promovarea în cadrul principalelor canale de distributie, cum ar fi supermarketurile. Promovarea produselor din gama de protectie solara si autobronzare implica în continuare o componenta educationala extrem de importanta. Potrivit producatorilor autohtoni, românii sunt, din pacate, prea putin familiarizati cu riscurile expunerii îndelungate la soare, nu-si cunosc tipul de piele si, in consecinta, nu stiu ce factor de protectie solara sa foloseasca. Cu toate acestea, piata produselor de protectie solara se dezvolta de la an la an, pe masura ce educatia românilor creste, sustin principalii jucatori din piata. Potrivit acestora, dezvoltarea progresiva a acestei piete se datoreaza, in principal, ca urmare a cresterii veniturilor si a nivelului de educatie a consumatorului. Clientii au devenit din ce în ce mai pretentiosi si mai selectivi în ceea ce priveste produsele de plaja pe care le aleg, iar pretul nu mai este factorul determinant al achizitiei, consumatorii învatând sa îsi aleaga un produs cu factor de protectie potrivit pentru tipul lor de piele sau dezvoltând preferinte catre un anumit tip de produs. Produsele de protectie solara asigura dubla fotoprotectie, atât împotriva razelor UVA responsabile pentru îmbatrânirea prematura a pielii, cât si împotriva razelor UVB care pot cauza arsuri periculoase. Gama produselor de protectie solara contine diferite produse, de la creme, uleiuri, emulsii si lotiuni, adaptate tuturor tipurilor de piele, cu factori de protectie de la 6 la 50, creme pentru copii, creme anti-ageing pâna la lotiunile calmante, care se folosesc dupa plaja, pentru hidratare si prelungirea bronzului, dar si lotiuni autobronzante.

Lotiunile spray – cele mai cautate produse de protectie solara
La început de sezon, sunt cautate produsele cu SPF mai mare, pentru ca spre sfârsit acestea sa fie înlocuite de uleiurile pentru bronzat. Potrivit productorilor romani, in 2007, cele mai vândute produse au fost emulsiile cu SPF 25 si 30. Din punct de vedere al ambalajului, lotiunile spray au fost cele mai cumparate de consumatori. Targetul produselor de protectie solara îl reprezinta oamenii educati, care stiu ca protejarea pielii, atunci când se expun la soare, este o chestiune ce tine în primul rând de sanatatea viitoare. Sunt oameni cu venituri medii si mari, cu educatie medie si înalta.

Expunerea indelungata la soare favorizeaza cancerul de piele
Incidenta cancerului de piele este foarte mare la persoanele care se expun la soare, iar numarul deceselor cauzate de acest tip de cancer este in continua crestere. „Expunerea excesiva si fara crema de protectie la radiatiile ultraviolete poate determina modificari la nivelul celulelor cu un grad de risc diferit, cum ar fi arsurile solare, carcinoamele, sau, mult mai grav, melanomul – cel mai grav cancer al pielii”, ne-a declarat medicul dermatolog Anca Zbranca. Potrivit acesteia, carcinoamele se pot trata, insa in cazul melanoamelor este mai greu. „Se pot trata chirurgical, doar daca sunt descoperite in faza foarte precoce”, a subliniat medicul Anca Zbranca. Printre factorii care favorizeaza aparitia cancerului cutant se numara factorii familiali, genetici, dar cei de mediu – in special expunerea la soare sau la solar. „Primii sunt mai putin importanti si au o incidenta mai mica, insa factorii de mediu sunt principalii vinovati de aparitia acestui tip de cancer. Prezinta risc ridicat persoanele a caror ocupatie se defasoara in aer liber, cele care se expun la razele ultraviolete in saloanele de bronzat, cele care au multe alunite pe corp, precum si cele cu tenul deschis, par blond si ochii verzi sau albastri”, ne-a mai spus Zbranca. Aceasta a subliniat ca expunerea corecta la soare trebuie sa se faca pana la ora 10 si dupa ora 16, iar cei care vor sa se bronzeze trebuie sa foloseasca lotiuni cu factor de protectie potrivit tipului de piele.

11% din românce nu folosesc crema pentru protectia pielii
Un studiu realizat în 2007 de Societatea Româna de Dermatologie, finantat de Vichy, arata ca aproape 11% din românce nu folosesc deloc crema pentru protectia pielii atunci când stau la soare, iar doua din trei utilizeaza produse cu factor de protectie prea mic în timpul expunerii. Mai mult, 9% din femei considera ca arsurile solare sunt necesare pentru a se bronza vizibil si doar o femeie din trei foloseste o crema cu factor de protectie mai mare de 30.

Cum actioneaza produsele cu factor SPF
Produsele de fotoprotectie contin doua tipuri de substante active:
- substante-ecran, care ramân pe piele si reflecta radiatiile solare;
- substante-filtru, care patrund în straturile superioare ale pielii si absorb radiatiile solare (cele care reusesc sa treaca de substantele ecran, în cazul în care produsul contine astfel de substante). În plus, produsele de fotoprotectie mai pot contine si antioxidanti care capteaza radicalii liberi, ce rezulta la nivelul pielii sub actiunea radiatiilor solare.

Niciun comentariu: